شعار «اِلو» این است: «ساده، زیبا، عاری از هرگونه آگهی و تبلیغات» و در توضیحش نوشتهاند:
هیچ تبلیغاتی در کار نیست، هیچ دادهکاوی انجام نمیشود، هیچ الگوریتمی طراحی نشده که تعیین کند شما چه ببینید، هیچ «نگاهِ ابزاری به کاربران» هم در کار نیست.
یک شبکه اجتماعی با یک اطلاعیه مهم و جدی!
«اِلو» یک مرامنامه دارد که بهصورت یک اطلاعیه در صفحه اولش آورده شده است و باید آن را بپذیرید تا برادریتان را ثابت کنید:
شبکه اجتماعیتان توسط «تبلیغاتچیها» تصرف شده است.
هر مطلبی که به اشتراک میگذارید، با هر که رفیق میشوید یا هر لینکی که دنبال میکنید، ذخیره و رصد میشود و به اطلاعات تبدیل میکنند. تبلیغاتچیها اطلاعاتی که از شما ضبط شده را میخرند تا تبلیغات بیشتری برایتان نمایش دهند. شما به کالایی تبدیلشدهاید که خریدوفروش میشود.
ایمانداریم که راه بهتری هم هست. ما جسارتش را داریم. به زیبایی، سادگی و شفافیت معتقدیم. باورمان این است «آنها که میسازند» و «آنانی که استفاده میکنند»، شریک و همکار هستند.
ما معتقدیم که یک شبکه اجتماعی میتواند ابزاری باشد برای توانمندسازیِ کاربرانش نه اینکه وسیلهای شود برای فریفتن، ناپاکی و نادرستی مالکانش. یک شبکه اجتماعی میتواند مکانی باشد برای ارتباط، آفریدن و ساختن زندگی بهتر.
اگر دکمه «موافقم» را در پایان مرامنامه بفشارید، در لیست انتظار برای دریافت دعوتنامه «اِلو» قرار میگیرید؛ اگر هم گزینه «مخالفم» را انتخاب نمایید، مصداق عینی «خلایق هر چه لایق» برایتان رخ میدهد و به فیسبوک هدایت میشوید!
«پاول بادنیتز» - خالق الو
فیسبوک بیشتر به یک پلتفرم تبلیغاتی شبیه است تا یک شبکه اجتماعی!
سایت در مرحله آزمایشی است و فقط با دعوتنامه میتوانید عضو شوید. هر کاربر میتواند برای 25 نفر دعوتنامه بفرستد که البته در نسخه نهایی، نیازی به دعوتنامه نیست و کاملاً عمومی و فراگیر خواهد بود.
کوچک دردسرساز!
فیسبوک و توییتر، مبالغ هنگفتی از تبلیغات به جیب زدهاند. آنها اطلاعات جمعآوری شده را برای نمایش تبلیغات گوناگون و هدفمند بر اساس ذائقه کاربر به کار میبرند. گاهی در خبرها میشنویم که فیسبوک، اطلاعات کاربرانش را حتی وقتی در حساب کاربریشان هم نیستند، جمعآوری میکند! «اِلو» هم از همین رفتار ناخوشایندِ فیسبوک سود جسته و سعی کرده یک محیط اجتماعی بی رد و نشان و بدون تبلیغ را ایجاد کند.
کاربران از این وضعیت خستهاند و به «الو» پناه آوردهاند اما «الو» برای داشتن اینهمه کاربر، نیازمندِ سرورهایی است مشابهِ آنچه فیسبوک دارد که البته پول بسیار زیاد و زمان طولانی میخواهد. فیسبوک در 6 سال گذشته آنچنان رشد کرده که از میدان به در کردنش را تقریباً غیرممکن ساخته است. اگر فیسبوک یک کشور بود، در جایگاه سومین کشورِ پُرجمعیت جهان قرار میگرفت.
میدانیم که در ماه دسامبر سال گذشته، مطابق با آذر 1392، دو ابزار مخرب در فیسبوک منتشر شد که یکی درخواستِ «دسترسی مستقیم به شماره تلفن شما بدون نیاز به اجازه شما» را داشت و دیگری «استفاده از دوربین وبکم بدون نیاز به اجازه شما»! همزمان، گزارشی منتشر شد که نشان میداد بسیاری از کاربران فیسبوک، به هشدارهای امنیتی فیسبوک اعتماد ندارند. بااینکه فیسبوک ادعا میکند که اینها فقط شایعاتی بر اساس اطلاعات قدیمی و نادرستاند ولی بازهم بسیاری از کاربران هنوز نگراناند.
بزرگترین مهاجرت انسانها
دلیل دیگری هم برای مهاجرت دستهجمعی از سومین کشور پرجمعیت جهان به «الو» وجود دارد: مطابق خط مشی فیسبوک، همه کاربران باید از اسامی واقعیشان استفاده کنند وگرنه باید خطر «اخراج» را به جان بخرند. بعد از موج اعتراضهایی که کاربران همجنسخواه و دوجنسی به فیسبوک بابت اجبار در استفاده از نام حقیقیشان، به راه انداختند، راهاندازی یک شبکه اجتماعی که کاربرانش بتوانند کاملاً ناشناس بمانند، هوشمندانه و جذاب بود.
باوجوداینکه «الو» بهعناوینمختلف، تعهد داده که پلتفرمی بدون تبلیغات را ارائه خواهد کرد اما باز هم تعدادی از منتقدین معتقدند تا قبل از اینکه «الو» جای پایش محکم شود و بتواند به ثبات برسد، مجبور خواهد بود از اطلاعات کاربران، حتی دادههای بینام، بهرهبرداری کند و قسمتهایی از سایت را به تبلیغات اختصاص دهد تا بتواند به بقایش ادامه دهد اما مطابق آنچه در وبسایت «الو» آمده، این اتفاق نخواهد افتاد.
خط مشی «اِلو» در حفظ حریم شخصی کاربران
مانند سایر شبکههای اجتماعی، «اِلو» هم باید یک سری اطلاعاتِ لازم را ضبط نماید تا بداند کاربرانش چطور از پلتفرم استفاده میکنند؛ مثلاً کدام امکانات را استفاده میکنند و چه میخواهند. اطلاعاتی که ذخیره میشوند شامل جزئیاتی است مانند مکان، زبان، زمانی که در شبکه گذراندهاند و وبسایتی که آنها را به اینجا آورده. درهرحال، اطلاعات ذخیره شده «بینام» نگهداری میشوند و هیچ امکان ردیابی که بتوان به حساب کاربری خاصی رسید، وجود ندارد: «این اطلاعات، بینام و کلی هستند.»
«اِلو» از نسخه خاصی از سرویس «گوگل انلایتیک» برای ذخیره و تجمیع اطلاعات کلی درباره رفتار کاربران بهره میبرد اما قبل از اینکه اطلاعاتتان در سرورهای گوگل ذخیره شوند، آدرس آیپی شما حذف و بهصورت ناشناس درمیآیندبنابراین بسیار مشکل خواهد بود که کسی، ازجمله گوگل و اِلو، بتواند از روی اطلاعات ذخیره شده گوگل، کاربر خاصی را ردیابی کند.ما میتوانیم بهطورکلی ببینیم که مردم چطور از اِلو استفاده میکنند ولی نمیدانیم شخص شما چه میکنیدبه عبارت دقیقتر، این روش باعث میشود که فعالیتهای شما در اِلو، برای گوگل و اهداف تجاریاش بلااستفاده باشد.
از «الو» خوشتان آمد؟ حالا دعوتنامه لازم دارید
در همان صفحه اول، درخواست دعوتنامه بدهید و ایمیلتان را وارد کنید، بهزودی برایتان ارسال خواهد شد. گرچه نسبت به یک ایده تجاری و بازاری، یک مقدار کُند به نظر میرسد ولی در نظر بگیرید که اگر فقط یکمیلیون کاربر ناراضی در فیسبوک وجود داشته باشد، چه سیل عظیمی بهسوی این شبکه اجتماعی کوچک که توسط یک تیم 7 نفره راه افتاده، سرازیر خواهد شد.
منبع:FARNET.IR