کمپانی MSI، در نمایشگاه کامپیوتکس امسال تعدادی مادربرد جدید و نوین به نمایش گذاشت که بدون شک، گل سر سبد آن ها MSI X99A GODLIKE Gaming است. این مادربرد جدید، افزون بر ظاهری بی نظیر، تمامی قابلیت های مورد نیاز برای یک تجربه گیمینگ حیرت انگیز را با خود دارد و با جرات می توان گفته که پیشرفته ترین و کاملترین مادربرد مبتنی بر چیپ ست X99 اینتل است. MSI بردهای دیگری نیز به نمایش گذاشته است.همراه ما باشید در ادامه مطلب.

 

 

افزون بر فناوری صدای Audio Boost 3 Pro با جک هدفون 6.3 میلیمتری، درگاه USB 3.1 نوع C و تمامی قابلیت های معمول مادربردهای مبتنی بر چیپ ست X99  از جمله 8 شکاف حافظه DDR4 ، پنج شکاف PCI-Express 3.0 x16، درگاه 32Gbps M.2 و ده درگاه SATA 6Gbps، این مادربرد همچنین دارای سیستم شبکه Killer DoubleShot-X3 Pro با دو درگاه شبکه مجهز به کنترلر Killer و وای فای و بلوتوث Killer 1535 می باشد.

دو نسل اخیر مادربردها، سرانجام شاهد کیفیت صدای آنبوردی (تعبیه شده بر روی برد) بوده اند که لایق آن هستند و  سازندگان مادربرد کاستی های سیستم صدای آن بورد مادربردها را برای گیمینگ حرفه ای و هدست ها برطرف کرده اند. اکنون ما شاهد تراشه هایی با نسبت سیگنال به نویز (SNR) ا115 دسیبل از سوی Realtek هستیم، مدار صدا ایزوله شده، خازن های مخصوص صدا استفاده می شود و تقویت کننده های هدفون به نیازی ضروری برای مادربرد های رده بالای امروزی مبدل شده اند. در همین حال به نظر می رسد که MSI قصد دارد تا با سیستم صوتی Audio Boost 3 Pro اختصاصی خود، صدای آن بورد مادربردها را فراتر از این هم ببرد و دیگر حتی حرفه ای ترین کاربران هم از تهیه کارت صدای مستقل بی نیاز شوند.  MSI این سیستم صوتی جدید و پیشرفته را در جدیدترین مادربرد حرفه ای سوکت LGA1151 خود؛ X99-GODLIKE Gaming به خدمت گرفته است تا تجربه ای جدیدی از کیفیت صدا را خلق کند.

این راهکار صوتی پیشرفته دارای دو مبدل صدای دیجیتال به انالوگ (DAC) و یک تراشه ESS Sabre با نرخ SNRا 115 دسیبل می باشد که صدای خروجی پنل جلویی و هدفون را بر عهده می گیرد. در طرف مقابل تراشه Realtek ALC1150 وظیفه صدای 7.1 کاناله پنل پشتی را بر عهده می گیرد. نحوه کارکرد این سیستم بدین شکل می باشد که تراشه ساخت Realtek به کانال HDA تراشه مادربرد وصل شده و صدا را در تبدیل سیگنال دیجیتال به آنالوگ و یا عکس آن، برای پنل جلویی به صورت مستقل در اختیار تراشه Sabre می گذارد. افزون بر این، یک تقویت کننده هدفون 600 اهمی ساخت TI نیز تعبیه شده است و حتی کانال های آنالوگ از تقویت کننده برخوردار هستند. از دست رفتن و تنزل سیگنال توسط خازن های Nichicon Muse جلوگیری می شود. این مدار صوتی دارای مدار حفاظتی در برابر میدان مغناطسی می باشد و روی آن نیز زره فلزی قرار گرفته است. این سیستم صدا همچنین دارای فناوری بهبود دهنده صدای Nahimic می باشد که در صنایع نظامی و فضایی مورد استفاده قرار می گیرد. کلیه جک های صوتی به منظور جلوگیری از استهلاک و رسانایی بیشتر، طلا اندوه شده اند. خروجی صدای دیجیتال از یک TOSLINK نوری تشکیل شده است.

MSI X99A GODLIKE Gaming همچنین دارای قابلیت های اورکلاکینگ متعددی از جمله پین های اندازه گیری ولتاژ و دکمه های کنترل فیزیکی است. این برد به جلوه نورپردازی زیبایی تزئین شده که توسط کاربر قابل شخصی سازی می باشد. افزون بر قابلیت های بی شمار، مادربرد جدید MSI X99A GODLIKE Gaming دارای زره فلزی بسیار محکمی از جنس استیل و همچنین شکاف های PCI-Express با محافظ پلاستیکی می باشد که سیستم را حین جابه جایی محافظت می کند.

در کنار مادربردهای گمینگ این کمپانی که این روزها از محبوبیت زیادی بین گیمرها برخوردارند، مادربردهای سری معروف XPOWER  را نمی توان از یاد برد. این مادربردها به طور ویژه ای به منظور اورکلاکینگ حرفه ای طراحی شده اند و در کنار اجزای با کیفیت و قدرتمند از جمله مدار تغذیه بسیار قوی، پایداری بی نظیری نیز دارند.

 مادربرد MSI X99A XPOWER AC با برخورداری از قابلیت های بی نظیر اورکلاکینگ؛ برنده جایزه Best Choice Award همین نمایشگاه شده است. کمپانی MSI یکی از بهترین سازندگان مادربردهای گیمینگ و اورکلاکینگ و اولین سازنده ای است که مادربردی با قابلیت USB 3.1 عرضه کرده است.

از آنجایی که کلیه مادربردهای دارای تاییده اورکلاکینگ MSI با اجزای مورد تایید استفاده در شرایط نظامی؛ Military Class 4 ساخته می شوند و بطور ویژه ای برای اورکلاکینگ تقویت و بهینه شده اند؛ این مادربردها پایداری و کارایی اورکلاکینگ برتری را برای جدیدترین پردازنده های رده بالای اینتل ارائه می کنند.

راهکارهای هوشمندانه یک بار دیگر به اورکلاکرها کمک می کند تا رکوردهای جهانی را در هم کوبند. قابلیت DirectUSB این امکان را به اورکلاکر ها می بخشد تا حین اورکلاکینگ و برای دستیابی به رتبه های بالاتر در سریعترین زمان ممکن، به آسانی نگارش های مختلف بایوس را اعمال و یا بروزرسانی کنند.

بک پلیت مخصوص اورکلاکینگ این مادربردها  امکان نصب پات نیتروژن مایع  را آسان تر از همیشه می کند و کیت Xtreme OC نیز به نصب راهکارهای خنک سازی سرعت و سادگی می بخشد تا  امنیت بیشتر و بدور از خطر، تا آخرین مگاهرتز پردازنده را اورکلاک کنند.

فناوری انحصاری OC Engine با برخورداری از تولید کننده پالس جداگانه و در strap های 100،125 و 167 مگاهرتز، انعطاف بیشتری به تغییر فرکانس BCLK  و اورکلاکینگ کل سیستم می بخشد و هرچه بیشتر اورکلاکر هار را در دست یابی به رکورد های جدید یاری می کند. با بکار گیری این فناوری ها از crashe حین اورکلاکینگ کاسته و درهای جدیدی بسوی دست یابی به رکوردهای جهانی جدید گشوده می شود.

نسل سوم مادربردهای سری "GAMING" کمپانی MSI تقریباً آماده هستند و دو مدل از آن در نمایشگاه کامپیوتکس به نمایش گذاشته شده است. MSI Z170A-G45 Gaming یک مادربرد میان رده از سوکت LGA1151 می باشد. به نظر می رسد که MSI الگوی مدل گذاری گیگابایت در مورد مادربردها به صورت "Gaming 3/5/7/9" را در پیش گرفته باشد. Z170A-G41 Gaming قابلیت های متعدد و ویژه ای برای گیمینگ ارائه می کند و می توان دو کارت گرافیک را بخدمت گرفت. مدار تغذیه پردازنده از 10 فاز تغذیه تشکیل شده و چهار شکاف حافظه DDR4 دارد. از دیگر قابلیت های ویژه گیمینگ این مادربرد می توان به تراشه شبکه Killer E2205 و مدار صوتی ایزوله با خازن های اتوگرید اشاره کرد.

 مادربرد Z97A GAMING 7  مبتنی بر چیپ ست فعلی Z97 و سوکت 1150 و به منظور پشتیبانی از نسل چهارم و پنجم پردازنده های Core اینتل می باشد. این مادربرد نیز قابلیت های مخصوص گیمینگ این کمپانی را با خود دارد.

این کمپانی در نمایشگاه کامپیوتکس، مادربردهای دیگری نیز به نمایش گذاشت که مبتنی بر چیپ ست های جدید Z170،B150 و H170 بودند. Z170 تنها چیپ ست سوکت 1151 می باشد که از ماژول های حافظه DDR4 پشتیبانی می کند. دیگر مدلها مادربردهای نسبتاً ارزان قیمت هستند که برخی از قابلیت های محصولات رده بالا را نیز با خود دارند.