سرانجام اینتل پردازنده های مبتنی بر لیتوگرافی 14 نانومتری خود را که با اسم رمز Broadwell شناخته می شوند معرفی کرد. دو پردازنده ضریب باز Core i7-5775C و  Core i5-5675C با مادربردهای فعلی مبتنی بر چیپ ست های سری 9 و سوکت LGA 1155 قابل استفاده هستند. این پردازنده های جدید اولین هایی هستند که از فناوری ساخت 14 نانومتری بهره می برند و توانایی پردازشی بیشتر و پردازنده گرافیکی قوی تری با 128 مگابایت حافظه ویدئویی تعبیه شده دارند.

 

Core i7-5775C و Core i5-5675C چهار هسته ای (فیزیکی) و بر اساس فناوری ساخت 14 نانومتری و دارای پردازنده گرافیکی مجتمع HD 6300 Iris Pro با حافظه ویدئویی DRAM تعبیه شده LLC هستند. این پردازنده ها آنلاک شده یا ضریب باز هستند و خوره های سخت افزار قادر خواهند بود تا آنها را بر روی مادربرد های Z97 فعلی اورکلاک کنند.هر دو این پردازنده ها به عنوان عضوی از نسل پنجم پردازنده های Core دسکتاپ اینتل و به لطف فناوری ساخت 14 نانومتری، هم در زمینه مصرف انرژی و هم در زمینه کارایی نسبت به نسل پیشین خود، یعنی هازول بهبود یافته اند.

پرچمدار این دو پردازنده، Core i7-5775C می باشد. فرکانس پایه آن 3.3 گیگاهرتز و فرکانس بوست آن 3.7 گیگاهترز می باشد. این پردازنده از فناوری hyper threading می باشد و از این یک پردازنده 8 هسته ای ( مجازی) است. i7-5775C دارای 6 مگابایت حافظه کش سطح سوم می باشد و از ماژول های حافظه DDR3  با فرکانس 1600 مگاهرتز پشتیبانی می کند. توان حرارتی این تراشه 65 وات می باشد. 128 مگابایت حافظه ویدئویی eDRAM تعبیه شده این امکان را فراهم می کند تا بسیاری از دستورات و داده ها در خود پردازنده قرار گیرند و استفاده کمتری از حافظه اصلی سیستم (رم) شود که احتمالاً راه را برای دستیابی به وضوح تصویر های بالاتر نظیر 5K هموار می کند.

پردازنده Core i5-5675C چهار هسته پردازشی فیزیکی و 4 مگابایت حافظه کش L3 یا سطح سوم دارد اما از فناوری hyper threading پشتیبانی نمی کند. پردازنده گرافیکی مجتمع Iris Pro 6200 کاملاً از DX12 و وضوح تصویر 4K پشتیبانی می کند. این پردازنده نیز از پردازنده گرافیکی مجتمع Iris Pro 6200 با 48 واحد اجرای اما با 64 مگابایت حافظه ویدئویی برخوردار است.

 می توان گفت که Broadwell نمونه بهبود یافته Haswell از نظر فناوری ساخت می باشد. البته اینتل چندین قابلیت جدید از جمله دستورالعمل ADCX را نیز به این سری از پردازنده های خود آورده است اما به نظر نمی رسد که خیلی تعیین کننده باشند. با این حال Broadwell جایگزینی برای سری Haswell دسکتاپ طلقی نمی شوند و وظیفه جانشینی Haswell بر عهده Skylake است که از هر دو ماژول های حافظه DDR3 و DDR4 پشتیبانی می کند و برای نیمه دوم سال جاری زمانبندی شده است. در همین حال پردازنده های جدید اینتل یک پیشرفت محسوب می شوند؛ اما نباید همانند Devil’s Canyon (دره شیطان) انتظار بهبود چشمگیری را خصوصاً از نظر اورکلاکینگ داشت.

اینتل همچنین پنج پردازنده رده بالا را برای وسائل قابل حمل از جمله لپ تاپ ها تحت سری Broadwell HQ معرفی کرده است که پرچمدار آنها Core i7-5950HQ می باشد. این پردازنده چهارهسته ای بوده و از فناوری hyper threading  پشتیبانی می کند. فرکانس پایه آن 2.9 گیگاهرتز می باشد و از پردازنده گرافیکی مجتمع Iris Pro 6200 با حداکثر فرکانس 1150 مگاهرتز برخوردار است. این تراشه 6 مگابایت حافظه کش سطح سوم و 128 مگابایت حافظه ویدئویی تعبیه شده دارد و توان حرارتی آن 47 وات می باشد. قیمت این پردازنده 623 دلار اظهار شده است.

منبع: wccftech