فایرفاکس نیازی به تعریف و تمجید ندارد. مرورگری است که یک‌بار کار کردن با آن ویژگی‌های شاخص آن‌را پدیدار می‌سازد. اما قدرت فایرفاکس زمانی دوچندان می‌شود که آن‌را به افزونه‌های جانبی تجهیز کنید. به لطف موزیلا و توسعه‌دهندگان، فایرفاکس مجموعه غنی از افزونه‌ها را در اختیار دارد. بر همین اساس از این پس تصمیم گرفتیم هر هفته به معرفی تعدادی از افزونه‌های کاربردی مرورگر محبوب به‌پردازیم.

مراحل نصب افزونه‌ها در فایرفاکس

نصب افزونه‌ها در فایرفاکس کار ساده‌ای است. 

1.زمانی‌که آدرس یک افزونه را در مرورگر خود وارد کردید روی دکمه Add to FireFox  کلیک کنید.

فرآیند دانلود افزونه همانند تصویر زیر ظاهر می‌شود.

2. بعد از اتمام دانلود در پنجره‌ ظاهر شده روی دکمه Install کلیک کرده تا افزونه نصب گردد.

3. با اتمام فرآیند نصب، لازم است فایرفاکس یک‌بار بسته شده تا تغییرات اعمال شود.

4. برای آگاهی از جزییات مربوط به افزونه‌های نصب شده از ترکیب کلیدهای Ctrl+Shift+A می‌توانید استفاده کنید. در صفحه مدیریتی امکان فعال، غیر فعال کردن یا حذف کامل افزونه‌ها وجود دارد. همچنین اگر افزونه‌ای دارای تنظیمات خاص می‌باشد با استفاده از دکمه Option می‌توانید به این تنظیمات دسترسی پیدا کنید.

EPUBReader

Epub همچون فرمت محبوب PDF از جمله فرمت‌های رایج برای کتاب‌های الکترونیک به شمار می‌روند. فرمتی که در مقایسه با PDF از حجم کمتری برخوردار بوده ولی امکانات مختلفی را در خود جای داده است. اما برای آن‌که کتاب‌های بر مبنای این فرمت را مشاهده کنید نیازمند نرم‌افزار مخصوص آن می‌باشید. افزونه EpubReader  به شما این توانایی را می‌دهد تا کتاب‌های بر مبنای فرمت Epub را به‌آسانی در قالب یک زبانه فایرفاکس مشاهده کنید.

لینک دانلود EPUBReader

FEBE

FEBE به کاربر این توانایی را می‌دهد تا به آسانی و با سرعت از افزونه‌ها، تم‌ها و تنظیمات مرورگر خود یک نسخه پشتیبان تهیه کند. زمانی‌که این افزونه نصب شد، گزینه‌های مربوط به FEBE در منوی Tools در دسترس هستند.

لینک دانلود FEBE 

Abduction

به صفحه وبی مراجعه کرده‌اید اما به دلایل مختلف امکان ذخیره‌سازی آن وجود ندارد یا تمایل دارید محتوای صفحه وب را در قالب یک تصویر در اختیار داشته باشید. افزونه Abduction! - Webpage Screenshots Screen Capture به شما این توانایی را می‌دهد تا از هر بخش یک صفحه وب عکس‌برداری کنید. بعد از نصب افزونه در مرورگر، روی صفحه وب کلیک راست کرده گزینه Save Page As Image را انتخاب کنید. رنگ صفحه وب خاکستری شده و نوار ابزاری در بالای صفحه پدیدار می‌شود. در این حالت با استفاده از کلیک چپ ماوس یا دکمه‌های تعبیه شده در بالای صفحه عمل عکس‌برداری از تمام صفحه، بخش خاصی از صفحه یا عکس‌بردای خودکار از صفحه وب امکان‌پذیر می‌شود. فایل در فرمت‌های Jpeg یا Png ذخیره می‌شود. همچنین محتوا را به کلیپ‌برد نیز می‌توانید ارسال کنید.

لینک دانلود Abduction

 GlassMyFox

اگر تمایل دارید ظاهر مرورگر خود را تغییر دهید؛ افزونه GlassMyFox یک حالت شفاف را روی فایرفاکس اعمال می‌کند. این افزونه روی بیشتر بخش‌ها و عناصر فایرفاکس تأثیرگذار است.

لینک دانلود GlassMyFox 

IE Tab

افزونه‌ای کاربردی ویژه طراحان وب، با استفاده از این افزونه به آسانی امکان مشاهده صفحه وب در مرورگر اینترنت‌ اکسپلورر با یک کلیک ساده و بازگشت به فایرفاکس امکان‌پذیر است.

لینک دانلود IE Tab

SmoothWheel

نصب این افزونه باعث می‌شود تا پیمایش صفحات وب با استفاده از ماوس و صفحه‌کلید به نرمی انجام پذیرد. این افزونه تنظیمات مختلفی در ارتباط با نحوه پیمایش صفحات با ماوس و صفحه‌کلید در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

لینک دانلود SmoothWheel

منبع:shabake-mag.com