کمپانی گیگابایت در نمایشگاه کامپیوتکس 2015، جدیدترین مادربردهای سری پر آوازه Gaming G1 خود را به نمایش گذاشت که هیجان هرگیمری را بر می انگیزد. مادربردهای جدید  طراحی بکلی جدیدی نیز دارند و نقش پر رنگ سرخ خود را به سفید داده است. این سه مادربرد جدید مبتنی بر چیپ ست Z170 و سوکت LGA 1151 هستند و از نسل ششم پردازنده های Core اینتل یا Skylake پشتیبانی می کنند.همرا ما باشید.

 

سه مادربرد جدید از سری Gaming G1 به ترتیب GA-Z170X-Gaming G1 و  GA-Z170X-Gaming GT و GA-Z170X-Gaming 7 هستند که پرچمدار آن ها GA-Z170X-Gaming G و ظاهر بسیار دلربایی دارد. این مادربرد دارای رنگبندی سرخ و سفید با زمینه مشکی می باشد و مدار تغذیه آن از تعداد باورنکردی 21 یا 22 فاز تشکیل شده است تا اورکلاکرها با پردازنده های Skylake، رکورد آفرینی کنند. سوکت LGA 1151 پردازنده توان مورد نیاز خود را از یک کانکتور 8 پینی می گیرد و اطراف آن حرارت گیر های بزرگ ماژول های رگولاتور ولتاژ قرار گرفته که توسط لوله ناقل حرارت به هم وصل گردیده اند.

گیگابایت برای چنین مدار تغذیه قدرتمندی خنک سازی توسط مایعات را نیز در نظر گرفته و می توان افزون بر خنک سازی توسط هوا، مایعات را هم بکار گرفت. با بکار گیری خنک سازی با آب، ماژول های رگولاتور ولتاژ و ماسفت ها حتی تحت شدیدترین فشار، خنک باقی می ماند و ولتاژ پایداری در اختیار پردازنده قرار می گیرد. نزدیک به سوکت پردازنده چهار شکاف DDR4  جای گرفته که می تواند تا 64 گیگابایت حافظه را با سرعت 300 مگاهرتز(اورکلاک) ارائه کند. بر روی برد و کنار کانکتور 24 پینی ATX؛ تعدادی سویچ فیزیکی قرار گرفته است.

 

شکاف های توسعه شامل چهار PCI-e 3.0 x16 می باشد که به طور ایده آلی برای پیکربندی های SLI ا 4-Way و یا Crossfire چیده شده اند. همچنین سه شکاف M.2 نیز بر روی برد تعبیه شده است. در مرکز برد قطعه ای به نام Turbo B-Clock قرار دارد که کارکرد آن بدرستی مشخص نیست اما احتمالاً تولید کننده پالس خارجی و برای اورکلاکینگ هرچه بیشتر BCLK باشد.

برای وسائل ذخیره سازی تعداد حیرت انگیز 10 درگاه SATA III 6 با سرعت 6 گیگابیت بر ثانیه و سه SATA Express در نظر گرفته شده است. سویپچ بایوس دوگانه یا Dual BIOS را می توان درست زیر حرارت گیر بزرگتر چیپ ست مشاهده کرد. همچنین یک کانکتور PEG نیز برای توان رسانی بیشتر به شکاف های توسعه بر روی برد گنجانده شده است. از دیگر قابلیت های این مادربرد می توان به سیستم صدای Sound Blaster ZxRi با نسبت سیگنال به نویز 120 دسیبل اشاره کرد که از گواهی کمپانی معروف Creative برخوردار است. در پنل پشتی درگاه های HDMI 2.0 و USB 3.1 نوع C و دو درگاه شبکه Killer Double Shot Pro X3 قرار دارد.

مادربردهای GA-Z170X-Gaming GT و GA-Z170X Gaming 7 نسبت مدل قبلی که معرفی کردیم مقرون به صرفه تر هستند و قابلیت های تقلیل یافته ای دارند. مدل GT دارای سه شکاف PCI-e 3.0 x16 و دو M.2 می باشد. Gaming 7 تنها دارای یک شکاف M.2 می باشد مدار تغذیه آن تنها توسط حرارت گیر خنک سازی می شود و فاقد لوله ناقل حرارت و بلاک خنک سازی با آب است. GT نیز فاقد قابلیت خنک سازی با آب می باشد اما دارای لوله ناقل حرارت است. با این حال این سه مادربرد بخوبی هیجان هر گیمیری را بر می انگیزند.

تصاویری از مدل GA-Z170X-Gaming GT :

تصاویری از مدل GA-Z170X-Gaming 7:

منبع:wccftech