آیا میدانید امسال کدام شرکت لقب سلطان فروش مادربرد را به خود اختصاص داده است؟ با یک مقایسه دقیق در تعداد مادربردهای به فروش رفته در سال 2014 به راحتی می توان فهمید که شرکت ASUS در مقام اول ایستاده است.

این شرکت توانست در سال 2014 تعداد 22 میلیون مادربرد از مدلهای مختلف را در بازار های جهان به فروش برساند. این رقم نسبت به آمار سال گذشته این شرکت 1 میلیون قطعه رشد نشان میدهد.

در این حال رقیب بعدی او یعنی شرکت Gigabyte با فروش 2 میلیون مادربرد کمتر از ASUS تنها توانسته است 20 میلیون مادربرد بفروش برساند. علاوه بر این سود خالص شرکت Gigabyte از فروش مادربردهایش در سال 2014 تنها 97 میلیون دلار بوده است در حالیکه ASUS توانست به رکورد 130 میلیون دلار دست یابد.

اما نکته جالبی در این آمار وجود دارد و آن اینکه ASUS در سال گذشته 160 میلیون دلار از فروش مادربرد عایدی داشت که آمار امسال، 30 میلیون دلار نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش نشان میدهد اما سود خالص شرکت Gigabyte نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است.

تحلیلگران بازار علت کاهش سود ASUS در سال 2014 را سرمایه گذاری بیشتر این شرکت در تبلیغات و بازاریابی میدانند ضمن اینکه این شرکت برای جلب نظر مشتریان و جذب خریداران بیشتر، مرتباً قیمت مادربرد های خود را کاهش داده است.

بعضی از صاحبنظران اعتقاد دارند اگر ASUS به همین منوال پیش برود ممکن است رتبه اول خود را که پس از مدتها عقب ماندن از بازار اکنون بدست آورده است دوباره در مدت کوتاهی از دست بدهد.

این شرکت در طی سه ماهه سوم امسال تعداد 6 میلیون مادربرد را برای خریداران ارسال نموده است که این امر بیشتر به کمک کاهش قیمتهای مدلهای جدید میسر بوده است و از این طریق آمار فروش و سود سالیانه خود را در رقابت با حریف دیرینه اش یعنی Gigabyte به نفع خود بالاتر برده است.

با این وجود، رشد سود سالیانه ASUS کمی از درصد رشد فروش مادربردهای  Gigabyte عقب تر است.