مهمترین ویژگی پردازنده‌های Haswell-E نسبت به Ivy-Bridge-E در پشتیبانی از حداکثر هشت هسته پردازشی فیزیکی در مقابل حداکثر شش هسته فیزیکی است. در واقع پردازنده 5960X از نسل Haswell-E با دارا بودن 8 هسته فیزیکی نخستین پردازنده هشت هسته‌ای اینتل برای رایانه‌های شخصی (Desktop) به شمار می‌آید.

در پردازنده‌های Haswell-E همانند پردازنده‌های Haswell بخش کوچکی از مدار کنترلی رگولاتور ولتاژ پردازنده ( VRM ) که تاکنون بر روی مادربرد تعبیه می‌شد به داخل پردازنده منتقل شده است. با این انتقال، کنترل بر روی مصرف انرژی در وضعیت های مختلف کارکرد پردازنده با سرعت و دقت بیشتری انجام خواهد شد و در همین راستا راندمان مصرف انرژی نیز به صورت محسوسی افزایش خواهد یافت.

تغییر بعد در کنترلر حافظه تعبیه شده بر روی پردازنده‌های جدید Haswell-E نهفته است که از حافظه‌های DDR4 پشتیبانی می‌کند. در اصل تغییر کوچکی که در آرایش سوکت LGA 2011-v3 ایجاد شده، دقیقاً به همین موضوع بر می‌گردد تا کاربر جهت نصب پردازنده‌های Ivy-Bridge-E که از حافظه‌های DDR3 پشتیبانی می‌کنند بر روی سوکت جدید تلاش نکند.
و آخرین تغییر بزرگ ایجاد شده در مشخصات پردازنده‌های Haswell-E به پشتیبانی از دو دستورالعمل جدید AVX2 و FMA3 مربوط می‌شود که بیشتر در پردازش‌های مربوط به محاسبات علمی کاربرد داشته و در برنامه‌هایی که از این دو دستورالعمل پشتیبانی می‌کنند افزایش سرعت چشمگیری در پردازش حاصل خواهد شد.

تفاوت‌های کلیدی پردازنده‌های دو نسل Haswell-E و Ivy-Bridge-E به طور خلاصه در جدول زیر آورده شده است: