یک گروه مشترک از محققان هلندی و آمریکایی در جدیدترین تحقیقات خود توانسته اند رکورد جهانی جدیدی را برای سرعت انتقال اطلاعات بر روی یک شبکه فیبر نوری ثبت کنند. سرعت بدست آمده یعنی 255 ترابیت بر ثانیه که معادل با 32 ترابایت در ثانیه است کافیست تا انتقال یک فیلم 1 گیگابایتی در زمان 31.25 میکرو ثانیه (0.03 میلی ثانیه) انجام بپذیرد. در مثالی ملموس تر با این سرعت می توان اطلاعات یک هارد 1 ترابایتی را در 31 میلی ثانیه منتقل کرد!

255Tbps فراتر از آنچه انتظار داریم سریعتر است. این سرعت چیزی بیشتر از ظرفیت 100 ها کابل فیبر نوری که هم اکنون در سطح اقیانوس اطلس در حال جابه جایی اطلاعات هستند است. در اصل 255 ترابیت در ثانیه چیزی در حدود مجموع تمام ترافیک در حال جریان در زمان اوج استفاده از اینترنت است.

اما براستی این سرعت چگونه بدست آمده است؟ محققان دانشگاه های Central Florida (CREOL) و تکنولوژی آیندهون (TU/e) با استفاده از فیبرهای نوری چند هسته ای (Multi-core) موفق به دست یابی به این سرعت عظیم شده اند. فیبرهای Single-mode که هم اکنون برای انتقال اطلاعات موجود در فضای اینترنت استفاده می شوند تنها قادرند یک مد خاص از نور را جابه جا کنند. در لفظی ساده تر این فیبرهای نوری تنها قادرند نور حاصل از یک لیزر را به مقصد هدایت کنند. اما با استفاده از Wavelength Division Multiplexing یا (WDM) ها می توان مقداری در حدود چند ترابیت از این اطلاعات را توسط همین نوع از فیبرهای نوری منتقل کرد. در این حالت قوانین فیزیک مانع از انتقال مقدار بیشتری از این اطلاعات می شوند.

اما فیبرهای نوری Multi-core -که دارای چند هسته مجزا برای انتقال اطلاعات هستند- امکان انتقال اطلاعات با چند مد مختلف را فراهم می کنند. تولید این نوع از فیبرها در گذشته بسیار مشکل بود اما به نظر می رسد محققان این دو دانشگاه با فایق آمدن بر این مشکلات موفق شده اند یک فیبر نوری Multi-core با 7 هسته انتقال اطلاعات مجزا را تولید کنند. این رشته فیبر نوری که طولی در حدود 1 کیلومتر دارد قادر است اطلاعات را با سرعت 255 ترابیت در ثانیه اطلاعات منتقل کند. نتایج این تحقیقات در مقاله ای در مجله معتبر Nature به چاپ رسیده است.

استفاده از این فیبرهای نوری پیشرفته به جای فیبرهای موجود و تک مده نیازمند میلیون ها کیلومتر کابل و تعداد بسیار زیادی از دستگاه های مرتبط دیگر برای کنترل این حجم عظیم اطلاعات است. اما میسر شدن این رویا سبب می شود که حجم عظیمی از ویدئوهای حجیم و با کیفیت فضای اینترنت، تبلت ها و گوشی های هوشمند را اشغال کند. علاوه بر این باید منتظر خیل عظیمی از افراد که به اینترنت پر سرعت دستیابی پیدا کرده اند و ساعت های زیادی از روز را در این فضای مجازی می گذرانند هم باشیم.