شب گذشته اپل نسل جدید رایانه رومیزی خود موسوم به آیمک را با امکاناتی جدید معرفی کرد. آیمک جدید نسبت به نسل قبل خود تغییرات زیادی داشته است اما مهمترین ویژگی آیمک جدید صفحه نمایش بی نظیر آن است. آیمک جدید از یک صفحه نمایش رتینا 5K با رزولوشن 2880 در 5120 بهره می برد که با 14.7 میلیون پیکسل کیفیت تصویر خیره کننده ای ارائه می دهد.

iMac 5K Retina با صفحه نمایش 27 اینچی و 5K خود بازار نمایشگرهای 4K را مختل خواهد کرد و شرکت های دیگر هم به زودی به ساخت نمایشگرهای 5K اقدام می کنند. صفحه نمایش آیمک جدید فوق العاده است و رنگ ها در آن بسیار زنده، شفاف و طبیعی نمایش داده می شوند. دقت نمایشگر 5K آیمک بسیار بالا است و طرفداران فیلم و طراحان و گرافیست ها عاشق صفحه نمایش آیمک جدید خواهند شد. تعداد پیکسل های صفحه نمایش آیمک 67 درصد بیشتر از نمایشگرهای 4K و 7 برابر نمایشگرهای 1080p است.

به گفته شرکت اپل نمایشگرهای 4K قیمتی درحدود 3000 دلار دارند به این ترتیب خرید یک رایانه کامل با صفحه نمایش 27 اینچی و 5K با قیمت 2499 دلار بسیار مقرون به صرفه است. ضخامت حاشیه ی بالای صفحه نمایش آیمک جدید تنها 5 میلی متر است و به لطف استفاده از تکنولوژی جدید در نور پس زمینه LED صفحه نمایش مصرف انرژی این مدل 30 درصد کمتر از مدل قبلی شده است. اپل برای دستیابی به چنین کیفیت تصویر خارق العاده ای کنترلری جدید برای صفحه نمایش آیمک طراحی کرده است. این چیپ تمامی پیکسل های صفحه نمایش را کنترل می کند.

آیمک جدید اپل به همراه پردازنده های 4 هسته ای اینتل از Core i5 با فرکانس 3.5 گیگاهرتز تا Core i7 با فرکانس 4 گیگاهرتز به همراه کارت گرافیک AMD Radeon R9 عرضه می شود. این سخت افزار باعث می شود که آیمک جدید تا 45 درصد سریعتر از مدل قبلی باشد. از لحاظ حافظه آیمک رتینا 5K از 8 گیگابایت رم و 1 ترابایت فضای ذخیره سازی STD فیوژن درایو بهره می برد.

آیمک جدید از امروز به همراه آخرین نسخه سیستم عامل OS X Yosemite به قیمت 2499 دلار به فروش می رسد. سیستم عامل Yosemite تاکنون در نسخه بتا بوده است و از امروز کابران می توانند نسخه رسمی این سیستم عامل را دریافت کنند. اپل مدتی قبل از این سیستم عامل رونمایی کرد و ویژگی هایی همچون طراحی جدید ایکون ها و داک جدید، ویجت اطلاع رسانی جدید، رابط کاربری جدید برای نرم افزارهایی مانند مرورگر و مجموعه iWork و یکپارچگی بیشتر بین تمام دستگاه های اپلی را در این سیستم عامل معرفی کرد.

منبع: Ubergizmo