امنیت اطلاعان در دنیای امروزی به چالشی بزرگ مبدل شده است، از طرفی اطلاعات مختلف، از شخصی تا تجاری بر روی تلفن های هوشمند نگه داری می شود و از طرفی شاهد انواع حملات و بدافزارها هستیم. با افزایش تهدیدها و گسترش روز افزون نقش موبایل در زندگی افراد، امنیت اطلاعات بیشتر از همیشه اهمیت یافته است. در همین راستا گوگل کارت حافظه ای ساخته که بصورت آنی اطلاعات را رمزنگاری می کند.

 

vault کارت حافظه مشابه تمامی کارت های حافظه است و در طرفیت 4 تا 64 گیگابایت معرفی شده است. تفاوت این کارت حافظه با دیگر مدل ها در تراشه کوچکی است که در آن گنجانده شده و همانند یک کامیپوتر کامل عمل می کند. این میکرو کامپیوتر مبتنی بر پردازنده ARM و سیستم عامل ARTOs می باشد که تمرکز آن بر حریم خصوصی و امنیت اطلاعات است. این تراشه به منظور انجام گستره کاملی از امور امنیتی، از رمزنگاری سخت افزاری تا تولید کلید تصادفی طراحی شده و حتی دارای قابلیت ارتباطی NFC نیز می باشد و دستگاهی که در آن قرار می گیرد را شناسایی می کند.

تمامی این قابلیت ها و توانایی های امنیتی به ذخیره سازی امن تر داده ها کمک خواهد کرد و طراحی آن به گونه ای است که با انواع دستگاه ها؛ از اندروید و لینکوس گرفته تا ویندوز و مکینتاش سازگاری کامل دارد. این کارت حافظه ها به نصب هیچ گونه نرم افزار جانبی نیازی ندارند و کافی است تا آن را همانند کارت های معمولی در شکاف دستگاه نصب کنید.

در حال حاضر این محصول مراحل آزمایشی خود را طی می کند و نسخه هایی از آن توسط خود گوگل درحال بررسی است و مشخص نیست که در آینده برای کاربران معمولی نیز عرضه شود. با این حال به لطف کیت توسعه منبع باز ارائه شده از سوی گوگل می توان خوش بین بود که پیش از تولید نهایی، افراد بیشتری می توانند آن را تست کنند و به عنوان یک محصول مصرفی روانه بازار می شود. در یک بررسی این کارت حافظه به صورت آنی داده های مربوط به یک اپلیکیشن پیام رسان را رمزنگاری و ذخیره کرده است. به عبارتی برای رمزنگاری و بازگشایی داده ها نیازی به هیچ گونه مداخله مستقیم دستگاهی که کارت حافظه در آن استفاده می شود نیست و تمامی امور رمزنگاری بدون دخالت دستگاه یا اسمارت فون صورت می گیرد.

با توجه به اهمیت روز افزون امنیت اطلاعات، سخت افزارهایی نظیر این کارت حافظه که به سادگی امنیت را بالا می برند، می توانند تغییری بنیادین را در ارتقای امنیت رقم بزنند.

منبع: eteknix