سرانجام گوگل انتظاری طولانی را پایان بخشید و طی کنفرانس سالانه توسعه دهندگان (Google I/O)، رسماً از جدیدترین نسخه سیستم عامل پر طرفدار اندروید پرده برداشت. در ادامه به معرفی قابلیت های جدید و تغییرات این نسخه از اندروید می پردازیم، با ما همراه شوید.


در آغاز این کنفرانس آقای ساندار پیچای، معاون ارشد محصولات گوگل اعلام داشت از هر 10 دستگاهی که به فروش می رسد، 8 عدد آن مجهز به سیستم عامل اندروید است و بیش از 400 دستگاه اندرویدی به بازار عرضه شده است که نشان از محبوبیت و نفوذ اندروید دارد.

اندروید M برای بهبود تجربه کاربر از سیستم عامل اندروید طراحی شده است. اولین قابلیت معرفی شده از اندورید 6،اApp Permissions یا مدیریت دسترسی اپلیکیشن ها است. از این پس اپلیکیشن ها به تمامی قابلیت ها و اطلاعات به صورت پیشفرض دسترسی نخواهند داشت. درخواست مجوز از سوی اپلیکیشن ها نه در زمان نصب بلکه حین اجرا و تلاش برای دستیابی به قابلیت های سیستم عامل و دستگاه صورت می گیرد.

یکی دیگر از قابلیت های جدید اندروید، App Links نام دارد که با استفاده از آن، اپلیکیشن ها می توانند یک دیگر را اجرا کنند.

سرویس Android Pay جان تازه ای به سرویس Google Wallet می بخشد و با همکاری های صورت گرفته، خرید را آسان تر از همیشه می کند.

 در اندروید جدید، پشتیبانی از درگاه های USB نوع C نیز ممکن شده است. از این پس دیگر می توان چشم بسته کابل USB و یا شارژر را به دستگاه زد چرا که انی نوع درگاه سمت مشخصی ندارد.

علاوه بر پشتیبانی از درگاه ارتباطی جدید، از این پس می توان با بکار گیری درگاه USB، دستگاه های دیگر را نیز شارژ کرد.

گوگل در اندروید جدید، کنترل حجم صدا را آسان تر از همیشه کرده است و اکنون با فشردن یکی از کلیدهای صدا، می توان به صورت دستی میزان حجم صدای اعلان های مختلف را کنترل کرد. چیزی که پیشتر در رام های کاستون به چشم می خورد.


در نگارش جدید اندروید، از میزان خطا در تشخیص گفتار کاسته شده است و اکنون با دقت بیشتری فرامین و دیکته های صوتی را تشخیص می دهد. این میزان از 23% تا سال 2013% در نگارش های مختلف، اکنون به تنها 8% درصد رسیده است. همچنین درک زبان گفتاری طبیعی و غیر رسمی بهتر شده است.



با فراگیر شدن بکارگیری حسگر اثر انگشت از سوی سازندگان دستگاه های اندرویدی، گوگل پیشتیبانی از این حسگرها را بصورت استانداردی داخلی در آورده است که نیاز به توسعه ماژول های اضافی از سوی سازندگان را از میان بر می دارد، چرا که دیگر خود سیستم عامل اندروید از حسگر اثر انگشت پشتیبانی می کند. یکی دیگر از مزیت های محلی شدن پشتیبانی از حسگر اثر انگشت، بکارگیری در برنامه های ثانویه نظیر همراه بانک ها  است که امنیت اندروید را یک گام به جلو می برد.

 اخبار به روز باش در مورد اندورید را دنبال کنید.